2018 12 21

Kas rūpi investuotojams: nuo miesto veržlumo, iki miestiečių iniciatyvumo

Nuotrauka: A. Aleksandravičius

Analizuodami aspektus, lemiančius tarptautinių įmonių sprendimą investuoti viename ar kitame regione, ekspertai vieningai sutaria, kad veiklos efektyvumo ir aukštos pridėtinės vertės ieškančioms įmonėms didžiausios reikšmės turi visas pluoštas kriterijų, tarp kurių mažesni įsikūrimo ar darbo jėgos kaštai – jau seniai nebėra lemiantys. O šioms ekspertų išvadoms antrina į Kauno miestą per pastaruosius kelerius metus atėję arba apie savo ketinimus ateiti paskelbę investuotojai.

 

  1. Miesto augimas ir perspektyvos

Miestų patrauklumą užsienio investuotojams analizuojantis Didžiosios Britanijos institutas  „Centre for Cities“, pateikdamas aktualiausių investuotojams miesto kriterijų sąrašą, pirmiausia mini gerą miesto ekonominę situaciją ir aiškiai matomą augimo potencialą. Aukštos kvalifikacijos darbo jėga, atsparumas ekonomikos lėtėjimui ir išoriniams sukrėtimams – tai požymiai, signalizuojantys investuotojams, kad miestas yra pasirengęs priimti naujus rinkos žaidėjus.

Tai, kad renkantis lokaciją buvo vertinamas miesto potencialas ir augimo galimybės, tvirtina ne vieni investuotojai, savo plėtrai pasirinkę Kauną: kompanijos „GeoPhy“ atstovai teigia įžvelgę dideles Kauno galimybes ir įvertinę tai, kad Kaunas sparčiai vystosi ir tampa judriu miestu. Jiems antrina ir kitas į Kauno regioną atėjęs stambus investuotojas – „Continental“. Vokietijos automobilių komponentų milžinės gamyklos Kaune vadovo Shayan Ali teigimu,  Kaunas patraukė įmonės dėmesį kaip modernus industrinis regionas su puikia infrastruktūra ir aukštos kvalifikacijos specialistais.

 

  1. Lokacija

Antruoju punktu „Centre for Cities“ instituto ataskaitoje minimas didelis investuotojų dėmesys susisiekimui – tiek mieste, tiek regione (nacionaliniu ir tarptautiniu mastu). Tuo tarpu organizacijos „Competitive Industries and Innovation“atlikta investuotojų kriterijų analizė pabrėžia, kad svarbus ne tik susisiekimas, bet ir pati lokacija – atstumas iki didžiųjų rinkų, tiekėjų, partnerių.

Atidarydami naująją gamyklą ir pradėdami veiklą Kaune, apie lokacijos patrauklumą kalbėjo ir Vokietijos elektronikos komponentų gamintojai „Hella“, akcentavę gerą infrastruktūrą, patogų susisiekimą ir palankią investicinę aplinką.

JAV medicininės įrangos gamintojas „Hollister“, paskelbę apie statomą modernią gamyklą Kaune, taip pat tvirtino, kad rinkdamiesi investicijų lokaciją kreipė dėmesį į patogią geografinę padėtį bei patrauklų investicinį klimatą.

Inžinerinių paslaugų centrą Kaune kuriančios Austrijos logistikos automatizavimo sistemų vystymo bendrovės „TGW Logistics Group“ Šiaurės Europos padalinys „TGW Limited“ savo komunikacijoje taip pat pabrėžė, kad Lietuva buvo pasirinkta dėl puikiai angliškai kalbančių ir keliauti norinčių kvalifikuotų inžinierių gausos bei strategiškai geros geografinės padėties, padėsiančios aptarnauti projektus Šiaurės Europoje ir ypač Skandinavijoje.

 

  1. Kai dėmesys investuotojui – miesto prioritetas

Į investicijų pritraukimą orientuota miesto valdžia, laikanti investicijas mieste savo veiklos prioritetu, ir tai įrodanti nuoseklia savo veikla, turinti derybinės galios su centrine valdžia – tai, „Centre for Cities“ ekspertų tvirtinimu, yra dar vienas esminis miesto patrauklumo kriterijus.

Kaip viename interviu sakė Kaune biurą atidariusios Nyderlandų įmonės „Centric“ vadovai, juos

sužavėjo ne tik ilgametės naujųjų technologijų vystymo tradicijos ir talentingų specialistų gausa, bet ir miesto savivaldybės, aukštųjų mokyklų bei VšĮ „Investuok Lietuvoje“ palaikymas, palengvinęs ir paspartinęs įmonės įsikūrimą naujoje šalyje.

Investicinį klimatą ir darbo rinkoje esančių specialistų požiūrį, kaip akivaizdžius Kauno miesto privalumus, įvardijo ir G. Maliekelas, Kaune gamyklą statančios JAV medicininės įrangos gamintojo „Hollister“ prezidentas ir generalinis direktorius.

 

  1. Santykis su miestu

Viena iš priežasčių, kodėl pirmajam paslaugų centrui tarptautinė kabelių gamybos pionierė NKT pasirinko Kauną, minimas jaunatviškas, modernus ir atviras miestas. Įmonė tiki jaunais darbuotojais Kaune, jų veržlumu ir noru bei gebėjimu tobulinti projektus.

Kad kauniečiai nustebino atvirumu ir troškimu pažinti kitas kultūras, kalba ir Nyderlandų bendrovės „GeoPhy“ Kauno biuro vadovas A. Hoogduijnas.

Tai – dar viena tendencija, minima ekspertų ataskaitose:asmeninis įmonės ir miesto santykis,miesto įvaizdis. Iniciatyvūs, į kontaktą linkę miestiečiai kaip magnetas traukia investuotojus ir uždeda miestui svarų pliusą.

Kaip pabrėžia instituto analitikai, labai svarbu, kad miestai skleistų investuotojams žinią apie save ir apie suteikiamas galimybes. Miestų reputacija tarp investuotojų taip pat didina tikimybę, kad būtent tas miestas bus pasirinktas užsienio įmonių plėtrai.

 

  1. Skirtingų sektorių koncentracija ir besikuriantys klasteriai

Tarp ekspertų ataskaitose minimų investuotojams svarbiausių kriterijų – aplink miestą ir regioną esantis tiekėjų, partnerių tinklas bei mieste veikiančios panašaus profilio įmonės, tiesioginiai ir netiesioginiai konkurentai. Tyrimų ir plėtros centrą Kaune kurianti Indijos kompanija „Tonbo Imaging“ akcentuoja itin vertinanti vietinių fotonikos ir optikos specialistų lygį bei šalies, kaip optikos tyrimų ir technologijų centro, reputaciją.

Kaune plėtojamos inžinerinės kompetencijos patraukė čia investuoti ir JAV medicininės įrangos gamintojus „Hollister“, JAV programinės įrangos ir debesų kompiuterijos milžinę „Oracle“.

Per pastaruosius metus Kaune pastebimas tendencingas klasterių formavimasis bei stiprėjimas: nuo bendrovių, kuriančių logistikos sprendimus („Festo“, „TGW Limited“), aviacijos sektoriaus augimo (MRO aviacinės technikos priežiūros ir eksploatacijos centro, „FLTechnics“, „KAMS Ryanair“), iki automobilių komponentų gamybos pramonės susitelkimo („Hella“, „Continental“, „AL-KO Vehicle Technology”), liudijančio, kad Kaunas turi didelį potencialą tapti vienu ateities automobilių pramonės centrų bei Lietuvos aviacijos inžinerijos centru – ir tokios žinios, savo ruožtu, pritraukia naujus šių sektorių investuotojus.

 

Miesto reputaciją kuria sėkmės istorijos

Naujų investuotojų pritraukimas yra labai svarbus kiekvienam miestui, tačiau, ekspertai pabrėžia, kad būtina nepamiršti ir darbo su esamais investuotojais: pagalba jiems plečiant ir diversifikuojant veiklas atneša miestui didelės naudos ir efektyviai prisideda prie miesto ekonominės galios augimo. Kauno pavyzdžiai liudija: esami investuotojai, skleisdami gerąją žinią apie Kauno regioną ir kurdami savąsias sėkmės istorijas, kuria tarptautinę miesto reputaciją, todėl vis dažniau pasaulinės kompanijos, besidairančios geriausios vietos savo plėtrai Europoje, žvilgsnius kreipia į Kauną.

 

VšĮ „Kaunas IN“ verslo skyriaus informacija.

Susiję straipsniai