2019 05 31

Kaunas madoje ir per madą

Nuotrauka: A. Aleksandravičius

 

Kaunietis siuvėjas Andrius Sergejenko Kauną garsina išskirtinės kokybės angliškosios klasikinės mokyklos rankomis siūtais kostiumais: Savile Row auklėtinis skaičiuoja, kad jo darbą vertinantys rafinuoto skonio klientai išsibarstę po beveik visus pasaulio žemynus.

Kitaip, be ne mažiau efektingai Kauną garsina dizainerė Rita Kazokaitė-Kaupelienė su savuoju ryškiaspalvių marškinėlių projektu, skirtu įamžinti šiuolaikišką, modernų Kauno meną – ir pristatyti visai kitokį miestą užsienio svečiams.

 

Nuotrauka: asmeninio archyvo nuotrauka.

„Pramokęs siuvimo amato savo gimtajame Kaune, patirties semtis Andrius iškeliavo į Londoną. Grįžęs į Kauną, įkūrė savo siuvimo saloną, tapusį vieta, traukiančią eleganciją mylinčius žmones ne tik iš Lietuvos, bet ir iš visos Europos,“ – taip antros kartos siuvėją, kaunietį Andrių Sergejenko naujausiame numeryje pristatė FORBES rumuniškasis žurnalas „Life“, straipsnį pavadinęs simboliškai „Siuvimo pamokos iš Kauno“.

Ir išties, vienintelis Lietuvoje pilnateisis Londono Savile Row siuvėjų gildijos narys, tradicinio angliškojo bespoke rankų darbo kostiumo meistras Andrius Sergejenko spėjo užkariauti klientų širdis visame pasaulyje ir įrašyti Kauną į rankomis siuvamų kostiumų gerbėjų žemėlapius. Kartu su žmona, taip pat kauniete drabužių dizainere Kristina Kalinauskaite, sukurtas prekės ženklas „Kristi Andress“, per 13 veiklos metų jau yra pelnęs ištikimų gerbėjų simpatijas tiek Lietuvoje, tiek anapus jos.

 

Per pasaulį keliaujantis siuvėjas

Nuotrauka: Andrius Sergejenko, Kristina Kalinauskaite. L’Officiel Lithuania nuotrauka.

Andrius skaičiuoja, kad apie 30 proc. jo sukurtos produkcijos iškeliauja į užsienį. Dažniausiai tai – rankomis siūti, aukštos pridėtinės vertės drabužiai, negaminami masiniu būdu, bet adaptuojami individualiai kiekvienam klientui.

Didžiausios įtakos skverbiantis į užsienio rinkas turi ryšiai, užmegzti per 5 metus, praleistus intensyviai dirbant ir mokantis Londone, kur Andrius Sergejenko mokėsi angliškojo kostiumo siuvimo subtilybių garsiojoje Savile Row.

Pasak Andriaus, jo darbo principas galėtų būti vadinamas „keliaujančiu siuvėju“: kas mėnesį-pusantro tenka kelioms dienoms išvykti pas klientus, juos išmatuoti, ir vėl grįžti dirbti į Kauną.

„Kiek mano verslui svarbūs užsienio klientai? Manau, kad pilnai galėčiau tenkintis ir Lietuvos, Latvijos rinkomis. Bet keliaujančio siuvėjo principas yra patrauklus ir unikalus, nes suteikia galimybę atsitraukti nuo kasdienybės, išvažiuoti, pasisemti kitokios patirties – ir tai tampa neblogu kūrybinės veiklos varikliuku,“ – prisipažįsta kaunietis meistras.

 

Kostiumas – kaip autorinis kūrinys

Tarp Andriaus darbų užsakovų – tiek garsūs Lietuvos meno ir verslo žmonės, tiek užsienio klientai, kuriems gerai pasiūtas kostiumas – neatsiejama kasdienio gyvenimo dalis, todėl, formuojant garderobą, jų įsigyjama ne vienas ir ne du.

„Žmonės, kurie pabandė ir turi galimybes nešioti bespoke kostiumą, tik tokį jį ir renkasi. Žinoma, jam pasiūti skiriama daug daugiau laiko, toks drabužis būna gerokai labiau individualizuotas, preciziškai pritaikytas prie konkretaus žmogaus kūno – šiuo atveju jau kalbame ne šiaip apie drabužį, bet apie didelės pridėtinės vertės autorinį kūrinį,“ – sako kostiumų siuvėjas.

Paklaustas, kas yra didžiausi jo konkurentai, Andrius kiek susimąsto, o tada tvirtai atsako: „Aš pats! Šiame darbe itin svarbu, kiek sugebi pavergti kliento simpatijas ir emocijas, kiek esi pajėgus sukurti tai, ko žmogui reikia šiandien, kiek suvoki prieš tave esančios asmenybės poreikius ir pomėgius. Štai čia ir yra didžiausias iššūkis“.

Ir nors, pasak Andriaus, tiek Anglijoje, tiek konkrečiai Londone yra neišsemiami konkurencijos vandenynai, bet net ir toje rinkoje įmanoma atrasti savo kelią.

„Manau, kad savo veidą esu atradęs ir savo klientui atpažįstamas,“ – tvirtina Andrius, kurio siūdintais kostiumais šiandien vilkti klientai nuo Londono, Dubajaus, Pietų Afrikos, iki Vokietijos, Kinijos, Olandijos, JAV, Rusijos, Armėnijos.

 

Kitokie miesto simboliai

Tuo tarpu menininkės, dizainerės Ritos Kazokaitės Kaupelienės skleidžiama žinia apie Kauną įsitaisė ant didžiulio užsienio svečių dėmesio sulaukusių marškinėlių – Kauno garsiausių gatvės meno piešinių pavidalu.

Nuotrauka: Rita Kazokaitė-Kaupelienė. Asmeninio archyvo nuotrauka.

„Kartą gavau užsakymą sukurti suvenyrinius marškinėlius Lietuvos tematika. Netrukau suprasti, kad, be visur ir visų naudojamų Vyčio, trispalvės, Žalgirio, mes neturime šiuolaikinės populiariosios kultūros objektų ar simbolių. Tad kai po kurio laiko man į rankas pateko „Kaunas IN“ išleistas „Stenografo užrašų“ lankstinukas, akimirksniu supratau: štai šie piešiniai turėtų puikiai atrodyti ant drabužių ir skleistų žinią apie šiuolaikiškus Kauno simbolius!“ – idėjos gimimą prisimena VDU ir Kauno kolegijos mados dizaino lektorė R. Kazokaitė Kaupelienė.

Bendradarbiaudami Kauno menininkai idėją pavertė realiu produktu: kolekcija, ant kurios puikuojasi modernūs šiandieninio Kauno simboliai.

„Ši kolekcija man – kaip žaidimas, siūlantis nesusireikšminti ir įžvelgti smagius sutapimus: štai „Adidas“ ženklą galime pakeisti Ernest Zacharevich piešiniu „Be pavadinimo“ su trimis  juostomis, per kurias lipa vaikai Šv. Gertrūdos gatvėje; „Versace“  ženklą – graikų mitologinės būtybės galvą, kaunietiškai galime pakeisti  Fluxus acteku iškištu liežuviu, paimtu iš vienintelės aikštės pasaulyje, į kurią neįmanoma patekti. O daugelio žmonių pamėgtas „Senelis išminčius“ – jau neabejotinai tapo Kauno miesto simboliu. Pagaliau, Kaunas daug kam yra meilės miestas – tad rožinis dramblys būtent tai ir atspindi. Jau pakeliui į kolekciją ir ilgiausias lietuviškas žodis, užrašytas ant nykiausio Kauno pastato – NEBEPRISIKIŠKIAKOPŪSTĖLIAUJANTIESIEMS – gal išmokysim jį ištarti ir turistus? O skaitant užrašą ant drabužių, bus tik linksmiau!“

 

Mada, kuri kviečia atpažinti ir pažinti

Prestižinį „RedDot Award“ apdovanojimą pelniusi Rita neabejoja, kad tokie nauji simboliai ir jų pateikimas – tai būdas parodyti, kad esame savo miesto patriotai, savo gatvės meno kultūros ambasadoriai.

„Jau pasirodžius pirmiems modeliams, susilaukdavome komentarų ir  klausimų: koks puikus piešinys!

 

O kur jis yra!? Kad liktų mažiau klausimų,  pavasario/ vasaros kolekcijoje tiesiog ant marškinėlių atsirado ir adresas – kur galima rasti vaizduojamą objektą, taip pat nurodytas darbo pavadinimas, sukūrimo metai bei autorius,“ – pasakoja projekto autorė.

Pasak Ritos, užsieniečiams labai patinka, kad marškinėliai ne tik vizualiai ryškūs, patrauklūs, bet ir turi savo istoriją. Ypač kolekcija domisi užsienyje gyvenantys kauniečiai – mielai perka šiuos drabužius, ir juos dėvėdami pasakoja apie savo miestą, jo objektus.

„Noriu tikėti kad tai tik pradžia, ir dar daug gražių piešinių perkelsim ant drabužių, kuriuos su malonumu dėvės tiek kauniečiai, tiek miesto svečiai,“ – tvirtina Rita Kazokaitė-Kaupelienė.

Įsigyti šiuos drabužius galima Rotušės a. 15, „Kaunas IN“ turizmo centre. Arba https://visit.kaunas.lt/en/e-shop/

VšĮ „Kaunas IN“ verslo skyriaus informacija.

Susiję straipsniai