2019 09 30

KOPA: spaudos verslo senbuvius augina įžvalgumas ir profesinė meistrystė

Beveik tris dešimtmečius Kaune veikiančią KOPA spaustuvę galima drąsiai vadinti šio verslo senbuviais: perėję ne vieną rinkos ir vidinių pokyčių etapą, jie ne tik lanksčiai adaptavosi prie ekonominių realijų, bet ir patys ėjo pokyčių priešakyje, siūlydami naujas, inovatyvias paslaugas, persiorientuodami į eksportą, o svarbiausia – subūrę ištikimus ir lojalius klientus, kuriuos laiko didžiausia savo stiprybe.

 

Įmonės istorija prasidėjo dar tolimais 1991-siais, Lietuvos Nepriklausomybės atgavimo laikotarpiu, nuo mažos reklamos agentūros, įsikūrusios vieno Kauno pastato palėpėje. Ten, dalindamiesi vienu stalu ir dviem kėdėmis, dirbo vos trys darbuotojai, kurių atkaklus darbas ir tapo būsimos spaustuvės pamatu.

Pasak įmonės vadovo Sauliaus Mudėno, spaustuvės vystymuisi reikšmingi buvo įvairūs įvykiai, o užsnūsti niekada neleido aktyvi konkurencinė aplinka, skatinusi ir tebeskatinanti būti lanksčia, į rinkos pokyčius reaguojančia kompanija.

„Nors mūsų veiklos srityje konkurencija yra didelė, tačiau kiekvienas gamintojas turi savo stipriąsias puses, kurias vertina jo klientai. Per 28 metus spaustuvė KOPA susikūrė savo patikimų klientų ratą, ir tai yra didžiausias mūsų turtas,“ – tvirtina spaustuvės vadovas.

 

Į rinkos pokyčius reaguoja keisdamiesi patys

Reikšminga lūžio data spaustuvei tapo 2008-ųjų krizės metai, privertę pergalvoti įmonės strategiją – taip atsirado pirmųjų leidinių eksportavimas į kitas rinkas. Šiuo metu įmonės paslaugų krepšelyje eksportas sudaro net 90 proc.

KOPA vadovas Saulius Mudėnas, nuotrauka iš KOPA archyvo

Kitas ryškus posūkis spaustuvės istorijoje vyko prieš trejus metus: 2016-siais, žengiant kartu su technologinėmis inovacijomis, buvo įdiegta pirmoji ofsetinė e-spaustuvė Lietuvoje – Klik.lt. Savitarnos principu veikianti paslauga leido bet kuriam vartotojui spausdinti iki tol tik profesionalams prieinamomis technologijomis.

Šiuo metu pagrindinį įmonės paslaugų krepšelį sudaro meniniai aukštos kokybės žurnalai, knygos ir įmonių reklaminiai bei įvaizdiniai leidiniai (katalogai, brošiūros). Daugiausia jų eksportuojama į Vokietiją, Daniją, Prancūziją, kitas ES šalis bei JAV.

Vis dėlto svarbiausiu pokyčių etapu spaustuvės vadovas Saulius Mudėnas įvardija 2018-tuosius: po didžiausių investicijų įmonės veiklos istorijoje, spaustuvė KOPA persikėlė į naujas patalpas Kauno Laisvojoje ekonominėje zonoje (LEZ). Tai leido ne tik atnaujinti technologinį parką, bet ir optimizuoti gamybinius procesus pagal šių dienų standartus ir rinkos poreikius.

„Verslo vieta neabejotinai turi įtakos verslo sėkmei ne tik per klientų, logistikos, bet ir darbuotojų prizmę. Į Kauno LEZ išsikėlėme dėl naujų gamybinių pajėgumų – senose patalpose jau nebegalėjome plėstis. Tuo tarpu LEZ’e buvome laukiami, pranašumų teikia ir patogi logistika – esame šalia autostrados, Kauno oro uosto,“ – privalumus vardija įmonės vadovas.

 

Darbuotojai – smalsūs ir iniciatyvūs

KOPA spaustuvėje dirba įvairaus amžiaus ir patirčių žmonės; daugiau nei du trečdaliai iš beveik 140 darbuotojų dirba gamybiniame padalinyje ir tiesiogiai prisideda prie leidinių gimimo. Didžiąja dalimi tai patyrę ir kompetentingi spaudos specialistai, įrengimų operatoriai ar pospaudybinių darbų asistentai. Įmonės atstovai pastebi, kad nors Kauno darbo rinkoje nėra daug spaudos pramonės atstovų, bet naujai prisijungusiems darbuotojams reikalingas žinias ir įgūdžius suteikia pati įmonė darbo spaustuvėje metu.

Darbuotojų pavyksta pritraukti ne tik iš kitų regionų – Jonavos, Kėdainių, Kaišiadorių, Raseinių rajonų, bet ir iš emigracijos į Lietuvą sugrįžusių žmonių, kurie renkasi KOPA spaustuvę kaip stabilų ir patikimą darbdavį.

„Pas mus dirba pačių įvairiausių sričių specialistai: spaudos inžinieriai, verslo ir vadybos specialistai, tiksliųjų ar gamtos mokslų ekspertai, rinkodaros, dizaino ar technologijų profesionalai. Patrauklių darbo vietų pasiūla Kaune tikrai didelė, todėl pritraukdami specialistus jaučiame konkurenciją, tačiau džiugu, kad mus renkasi smalsūs, iniciatyvūs, tobulėti ir augti norintys darbuotojai,“ – pasakoja S. Mudėnas.

Viena iš spaustuvės KOPA vertybių – pastovus tobulėjimas. Vadovaujantis principu, kad perduodamas žinias kitiems – tobulėji pats, kauniečių įmonėje kasmet stengiamasi sukurti bent kelias skirtingas praktikų vietas Lietuvos ir užsienio šalių aukštųjų mokyklų studentams. Beje, praktika spaustuvėje nėra vien formalumas: priimdami studentus, įmonės darbuotojai investuoja savo laiką ir žinias, dalijasi gerosiomis praktikomis, įtraukia studentus į realias darbines situacijas. Ir neretai išgirsta atsiliepimų, kad praktika spaustuvėje prilygo visam studijų laikotarpiui, o dalis praktikantų pasilieka ir sėkmingai tęsia karjerą įmonėje.

 

Išlikti ir augti padeda profesinė meistrystė

Ar medijoms vis intensyviau keliantis į skaitmeninį formatą spaudos verslas pajėgus atrasti naujas nišas ir išlikti perspektyvus? S. Mudėnas neabejoja, kad taip.

„Gyvename skaitmeniniame amžiuje, kuriame išryškėjo ne tik naujos galimybės, bet ir ribos. Pastaraisiais metais buvo daug kalbama apie tai, kad spaudos pramonė traukiasi, tačiau akivaizdu, kad taip neįvyko. Žinoma, verslai tapo daug išmanesni ir spausdintinės reklamos sklaidą planuoja daug efektyviau, tačiau nuo to visiems gyvenimas tik palengvėjo, pašto dėžutės atlaisvėjo nuo bereikalingos reklaminės makulatūros, kurią pakeitė tikslingai susegmentuota reklama ar gyvenimo būdo žurnalai, – pastebi vadovas. – Pridursiu, kad skaitmeninės medijos neleidžia pajausti medžiagiškumo, kuris itin svarbus įvaizdiniams leidiniams. Tad iš tiesų norint sėkmingai konkuruoti ir išlikti aktualiems, šiame segmente reikia aukštos profesinės meistrystės, kurią mes turime sukaupę ir matome geras perspektyvas“.

VšĮ „Kaunas IN“ verslo skyriaus  informacija.

Susiję straipsniai