Apie išaugintus aukštos kvalifikacijos specialistus, darbo rinkos iššūkius ir jų sprendimo būdus bei ne tiek romantišką, kiek technišką ir modernių technologijų kupiną lėktuvo techninio aptarnavimo darbo kasdienybę – pokalbis su Karoliu Čepuku, prie KAMS vairo stovinčiu nuo pat įmonės įsteigimo Lietuvoje.
Augantis tam tikrų specialistų poreikis
KAMS veikla – techninis „Ryanair“ lėktuvų aptarnavimas, prasidėjo 2012 metais, viename angare. Tuo metu įmonėje iš viso dirbo 45 žmonės. Jau po metų buvo atidarytas antrasis angaras, taigi pajėgumai padvigubėjo, o darbuotojų skaičius išaugo iki 100 žmonių.
„Per penkerius metus stabiliai augome ir šiandien turime per 200 darbuotojų. Neabejotinai norime augti ir toliau, tiesa, spartesnę plėtrą pristabdo tinkamų darbuotojų stygius ir jų kompetencijų stoka. Todėl daug dirbame su valstybinėmis institucijomis tam, kad atsirastų daugiau specializuotų, orlaivių industrijai aktualių mokymo programų. Pavyzdžiui, šiuo metų dirbame su KTU, VGTU, KSU universitetais, Kauno mechanikos mokykla, Kauno technikos kolegija – visais tais, kurie ruošia su orlaivių inžinerija ir mechanika susijusių specialybių studentus,“ – pasakoja K. Čepukas, pridurdamas, kad net ir po šių studijų atėjęs jaunas žmogus kompanijoje yra toliau ruošiamas – kad jo gebėjimai ir įgūdžiai atitiktų įmonės poreikius.
Jau dabar aišku, kad artimoje ateityje stipriai išaugs tam tikrų specialistų poreikis: kompozitų dirbtuvių mechanikų ir avionikų – aviacijos mechanikų-elektrikų.
„Lietuvoje tokių specialistų paruošiama vos keletas per metus – tai yra labai mažai. O žvelgiant į tendencijas ir matant, kaip sparčiai lėktuvuose daugėja elektronikos, akivaizdu, kad avionikos profesionalų reikės vis daugiau,“ – pastebi K. Čepukas.
Išsamus lėktuvo aptarnavimas – vos per dvi savaites
Iš pradžių Kaune buvo atliekamas paprastesnis, dvejų metų senumo lėktuvų aptarnavimas – vienas lėktuvas angare užtrukdavo vos porą dienų. Šiuo metu aptarnaujami aštuonerių arba vienuolikos metų lėktuvai. Kuo lėktuvas senesnis, tuo remontas ilgesnis – tuo daugiau sričių reikia patikrinti ir daugiau darbų atlikti. Visi „Ryanair“ lėktuvai yra vienodi – Boeing 737-800 – todėl aptarnavimo darbas paprastesnis: kiekvieną kartą – tas pats lėktuvas, tos pačios jo priežiūros procedūros ir sąlygos.
Vieno tokio lėktuvo remontą KAMS atlieka per dvi savaites – pasak K. Čepuko, rinkoje tai yra labai greitai.
Vidutinis aviakompanijos „Ryanair“ lėktuvų amžius yra 6,8 metai: tai labai mažai, žinant, kad lėktuvo gyvavimo ciklas yra 25 metai. Šiuo metu „Ryanair“ kompanija yra užsakiusi dar 230 naujų lėktuvų, taigi bendras lėktuvų amžius dar „jaunės“ ir tikėtina, kad po penkerių metų vidutinis viso orlaivių parko amžius bus mažesnis nei 5 metai.
Didžiuojasi pirmųjų darbuotojų pasiekimais
„Ryanair“ nusprendus kurtis Kaune, iš pradžių buvo vykdomos atrankos, kontaktų mugės – taip buvo „pasitikrinta“ rinka, įsitikinta, kad susidomėjimas išties didelis.
„Nemaža dalis prieš šešerius metus atsirinktų žmonių tebedirba pas mus iki šiol. Tie, kurie kažkada atėjo kaip mechanikai, dabar tampa inžinieriais – o tai ir Kaunui, ir visai Lietuvai yra didžiulis pasiekimas. Inžinierius sertifikuoja atliktus darbus ir norint juo tapti, reikia bent penkerių metų patirties, išlaikyti trylika modulių egzaminų, orlaivių tipų egzaminus – taigi tai ilgas ir nelengvas kelias. Todėl pagrįstai didžiuojamės, kad net dešimt mūsų pirmųjų darbuotojų jau yra inžinieriai, ir tas skaičius pamažu kasmet auga,“ – džiaugiasi K. Čepukas.
Įspūdinga plėtra – visos kompanijos mastu
Kaune įsikūrusi KAMS buvo antroji tokio pobūdžio, detalų orlaivių remontą atliekanti „Ryanair“ įmonė pasaulyje – pirmoji buvo įkurta Škotijoje, Prestvike. Šiuo metu veiklą jau pradėjo trečioji analogiška įmonė Lenkijoje, Vroclave, ketvirtoji steigiama Ispanijoje.
„Pagal šiandienos poreikius akivaizdu, kad norint sklandžiai aptarnauti besiplečiančią „Ryanair“ aviakompaniją, mums reikia dar padvigubinti angarų skaičių Europoje, – apie poreikį augti pasakoja KAMS vadovas. – Augame ir plečiamės ne tik mes: šiuo metu „Ryanair“ kompanijoje iš viso dirba apie 13 000 darbuotojų, o po penkerių metų, planuojama, jų bus jau 20 000.“
Įžvelgia dideles galimybes aviacijos verslui Lietuvoje
Pasak K. Čepuko, tiek „Ryanair“, tiek kiti aviacijos industrijos atstovai Lietuvoje puikiai supranta, kad norint augti esamoms bendrovėms ir pritraukti naujas, reikia turėti didelę darbuotojų pasiūlą: „Neabejojame, kad atsiradus pakankamai gerai paruoštų aviacijos inžinierių, mechanikų, kitų specialistų pasiūlai, aviacijos sritis galėtų pakartoti IT sektoriaus sėkmės istoriją Lietuvoje.
Mes patys per pirmuosius penkerius darbo metus pamatėme, kad pas mus ateinantiems žmonėms kritiškai trūksta įgūdžių, todėl šiemet sukūrėme mokymų departamentą – visos „Ryanair“ bazinės priežiūros lygiu. Nuo šiol kasmet priimame po dvi grupes iki 20 žmonių ir jas apmokome.“
Per dvejus metus trunkančius teorinius ir praktinius mokymus žmogus ne tik mokosi, bet ir tuo pačiu dirba įmonėje, o po dvejų metų tampa visaverčiu mechaniku ir pagrindine įmonės darbo jėga.
VšĮ „Kaunas IN“ verslo skyriaus informacija.